Kövesd friss cikkeinket RSS csatornánkon
REJTÉLY-MISZTIKA

Jézus Britanniában

Szerző:
Szabó Anna
Annak ellenére, hogy a Biblia egy sort sem ír Jézus európai útjáról, a brit szigeteken megingathatatlanul tartja magát a hagyomány, mely szerint Krisztus hosszú időt töltött Britannia különböző tájain. Sőt, nem egyszerű látogatás volt ez, mert a kelta papok beavatták a druidák ősi tudásába…

 

A hiedelmet természetesen számos tudós (köztük történészek és teológusok) támadja a bizonyítékok hiányára hivatkozva, ám érdekes módon nagyon sok tudós veszi egyúttal védelmébe a hagyományt, állítva, hogy bizonyítékok igenis léteznek. Csak észre kell azokat venni! S hogy véleményükre sokan adnak, arra bizonyíték az Angliában roppant népszerű könyv, A brit szigetek mitológiája, melyben a következő áll:

„Egyesek azt állítják, hogy maga Jézus is felkereste Britanniát a nyilvános fellépése előtti rejtett éveiben. Somersetben volt hosszú ideig. A druidák felkészülten fogadták, mert volt egy Esus vagy Yesu nevű istenük. A későbbi glastonbury-i apátság területén Jézus házat is épített magának. Angliai évei alatt járt Cornwallban is, ahol a Camel folyó torkolatánál lévő Jézus kútjáról mondják, hogy az ő emlékét őrzi. A néphagyomány egyéb helyeken tett látogatásáról is megemlékezik; csupán Nyugat-Angliában mintegy húsz helységről tartják, hogy Jézus meglátogatta. Ha Krisztus valóban járt Britanniában, azt csak fiatal éveiben tehette, Arimátiai József társaságában. Mindenesetre az anglikán egyháznak semmiféle mondanivalója sincs Jézus látogatásáról, a hagyományon alapuló hit azonban rendíthetetlenül tartja magát.”


Glastonbury titka


Ha a Biblia nem is emlékezik meg Jézus angliai útjáról, néhány régi írás megteszi ezt helyette. Igaz, ezek jó ezerkétszáz évvel az események után készültek, és a titokzatos glastonbury-i apátság alapításáról szólnak. Erről mindig is azt tartották, hogy Anglia legrégibb temploma, noha bizonyítékok ezt nem támasztották alá. Glastonburyben nincsenek feltűnő római kori romok, melyek alapul szolgálhattak volna a szóbeszédnek, ám a római kori Britannia egyetlen másik temploma sem követeli magának az elsőséget, aminek csak lehet valami oka. Mindenesetre a tekintélyes William of Malmesbury már 1125-ben azt állította, hogy „Glastonbury volt a Brit Királyság első temploma, minden vallás forrása és eredete.” Megállapításában Szent Fülöpre hivatkozik, aki köztudomásúlag „a frankok földjére ment, ahol tanításaival sokukat a hitre térített, és megkeresztelte őket. Mivel vágyott arra, hogy Krisztus igéjét tovább terjessze, tanítványai közül tizenkettőt Britanniába küldött, hogy az élet igéjét hirdessék. Azt mondják, hogy vezetőjükül kedves barátját, Arimateai Józsefet választotta, aki az Urat eltemette. 63-ban jöttek Britanniába, az áldott Mária mennybemenetelének tizenötödik évében… Az Úr kínszenvedései után harmincegy évvel befejezték egy kápolna építését úgy, ahogyan azt tanították nekik: minden fal alsó részét sövényfonadékból készítették, ez a szerkezet pedig láthatatlan maradt, ám Isten sok csodatétellel ékesítette fel.”

Sajnos az nem derül ki, hogy több mint ezer évvel később Malmesbury honnan tud ezekről a dolgokról. Viszont tény, hogy az 1400-as évektől kezdve a rendszeres egyházi zsinatok sorra fenntartották, hogy „Franciaország és Spanyolország templomainak át kell engedniük az elsőbbséget a korábbi alapítás kérdésében Britanniának, hisz ez utóbbi egyházát Arimateai József rögtön Krisztus passiója után alapította.” A XVI. században Pole kardinális erősítette meg a hagyományt, amikor írásos emlékekre hivatkozva kijelentette, hogy Britannia minden más országnál előbb részesült Krisztus tanításának fényében. Ezt erősítette mg Vergilius Polydorus is: „Britannia, részben Arimateai József közvetítésével, minden királyság közül az első volt, amely az evangéliumban részesült.”

Természetesen a későbbi időkben a kételkedők minden tőlük telhetőt megtettek, hogy bebizonyítsák: a legenda vastag fátyla alatt semmi sincs, de ez nem sikerült nekik. Végül is a Glastonburyvel és Józseffel foglalkozó szövegek nem egykönnyen cáfolhatók. Valamiképp mindig sikerül túlélniük a legkeményebb kritikai támadásokat, évszázadok óta. Tulajdonképpen a puszta tény, hogy ennyi ideje léteznek, önmagában része a történelemnek.


Jézus nyomai


Láthatjuk, hogy Jézus angliai tartózkodását minden forrás összefüggésbe hozza Arimateai Józseffel. Általában egy olyan apokrif, a Bibliába be nem került, evangéliumra hivatkoznak, amely Jézus úgynevezett elrejtett éveiről szól; gyermekkorának és ifjúságának arról az időszakáról, melyről a Biblia nem tudósít bennünket. E szerint József ónkereskedő volt, rokonságban állt a Szent Családdal, és néhány utazására magával vitte Mária fiát is. Angliai utazásukról egykorú kelta mondák is tudósítanak, nagy kár, hogy ezeket jellegzetes hitviláguk miatt később éppen a római egyház irtotta ki. A mondák azt állították ugyanis, hogy József brit egyháza, és nem Péter római alapítása volt a világ első keresztény egyháza, márpedig Péter elsőségének kétségbevonása alapjaiban támadja a katolikus hierarchiát. Ezért ha az egyház el is ismerné József britanniai látogatását, a neki tulajdonított templomalapítás jogát akkor is megtagadták volna tőle, hiszen nem volt apostol, és csakis apostolok alapíthattak templomot és szentelhettek fel papokat.


Ráadásul ott volt a hatalmas kulturális és etnikai szakadék a földközi-tengeri és az észak-nyugati Európa között. Hogyan is lehetett volna elvárni azoktól, akik beleszülettek a görög-római világba, hogy elhiggyék: valaki, aki nem apostol, keresztény hitsorsosaival együtt boldogan élt az északi barbárok között, és nemcsak vérontás nem történt, hanem a pogány hercegek még földet is adományoztak neki. Ráadásul mindez még azelőtt történt, hogy Péter vagy Pál letelepedett volna Rómában. Elképzelhetetlen lett volna. És ez fokozottabban érvényes azokra a történetekre, amelyek magának Jézusnak a britanniai látogatására utaltak. Hihetetlen lett volna, annak ellenére, hogy akkor sem tudhatta senki, hogy Jézus hol volt és mit csinált tizenkét és harmincéves kora között. Akár el is mehetett Britanniába vagy maradhatott otthon, esetleg Indiába vagy Egyiptomba utazhatott, ahogyan azt mások feltételezik. Ha Józseffel jött, csónakkal könnyűszerrel eljuthatott St. Just-in-Roselandbe, Falmouthba vagy Szent György szigetére, vagy Glastonburybe.

Persze sokan nem hiszik, hogy az ifjú Jézus cél nélkül, csupán József kísérőjeként utazott volna Britanniába. Valószínűbb, hogy a zsidóktól távol akarta megalapítani saját egyházát. Fel is épített egy kis kápolnát Glastonburyben; József pedig ezt bővítette ki Jézus halála után. Erre utal egy helyi monda, mely szerint „templomot alapítottak, amely nem emberi kéz műve, hanem magának Krisztusnak keze által emeltetett, hogy népét megváltsa.” A mondát később Szent Ágoston is megerősítette:
Britannia nyugati végein van egy bizonyos királyi sziget, az ősök nyelvén Glastonia, amelyet az istenségek legszentségesebbjének szenteltek. Ezen a szigeten a katolikus vallás legkorábbi [angol] hívei Isten segítségével templomot alapítottak, amelyről azt mondják, hogy nem ember építette, hanem maga Isten készítette az emberiség üdvözülésére, és amely templomról a mennyei Építő csodatételek és gyógyítások által adta tudtul, hogy azt magának és Szűz Máriának, Isten anyjának szentelte.”

A druidák ősi tudása


Vannak, akik nem hisznek Jézus korai fellépésében, abban, hogy egyházat alapított volna Britanniában, melyet aztán Arimateai József vitt volna tovább, és amelyet a római egyház eltitkolt, eltiport vagy beolvasztott volna. E kutatók szerint Jézus éppen hogy tanulni, és nem tanítani ment a szigetekre, és a kelta druidákat kereste, hogy titkos tudásukat megszerezze. Valóban Józseffel együtt érkezett, hiszen Józsefet a Biblia nobilis decurionak nevezi. Ez azt is jelentheti, hogy egy római provincia szenátusának tagja volt, a dekurionok pedig köztudottan a bányaügyekért feleltek. Ezért feltételezték róla, hogy üzleti ügyben érkezett Cornwall és Somerset ónban, ólomban és rézben gazdag földjére. Azért vitte magával Jézust, mert apjának korai halála után ő lett a gyámja. Ez, valamint az állítás, hogy esetleg Jézus nagybátyja vagy közeli hozzátartozója volt, abból következik, hogy később Pilátus készségesen kiadta neki Jézus testét a keresztre feszítés után. A kereskedelmi útvonalon jöttek, ahogyan azt Diodorus Siculus leírta. Szent Mihály hegyénél vagy valamelyik másik dél-cornwalli kereskedelmi kikötőben szálltak partra. Üzleti ügyekben aztán Cornwall és Somerset bányáit érintő körútra indultak, ez utóbbi térségbe csónakkal utaztak.

Megérkeztek Glastonburybe, ahol Jézust vonzotta a sziget nyugalma és szépsége. Ezek szerint nem volt annyira forgalmas kereskedelmi csomópont, hogy ne lehetett volna csendes sarkokat találni benne. Fiatalemberként később elhatározta, hogy visszatér ide: „Mivel olyan nyugodt helyet keresett, ahová néhány évre egyedül visszavonulhatna Szolgálatának megkezdése előtt, fiatalemberként visszatért ide, agyagból és sövényből a környező házakhoz hasonló házat emelt magának, majd imával és meditációval készült művére és passiójára. Házát aztán később József és tizenegy társa magánkápolnának használhatta.

Lehet, hogy tényleg azért jött, mert gyámja módos zsidó kereskedő volt, aki ipari fémeket szerzett be a Római Birodalomnak. Az is lehet, hogy vonzotta őt Glastonbury szépsége és nyugalma, és elhatározta, hogy visszavonul ide, egy maga készítette kápolnában imádkozni. De vajon ez volt minden? Vajon Glastonbury kereskedelmi központ volt csupán, vagy esetleg egyszersmind egy szellemi világ középpontja is? Lehet, hogy ónnál, ólomnál vagy réznél fontosabb dologhoz szeretett volna hozzájutni? Lehet, hogy nem azért jött, hogy egyedül legyen, hanem hogy a régi vallás vezetőivel együtt legyen Britanniában? Azért jött, hogy találkozzék a druidákkal? Erre több oka is lehetett.

Először is: a druidizmus ősi, tiszteletre méltó vallás, amelyet a következő tanítás is példáz: „Három kötelessége van minden embernek: imádja az Istent; mindenkihez igazságos legyen; haljon meg a hazájáért.” Széles körben elterjedt és hatalmas vallás volt, amit a római invázióval szembeni ellenállásban betöltött szerepe is bizonyít. Egy isteni háromságban hittek, és nem voltak politeisták. A főisten Duwa volt, a háromság tagjai pedig Beli, a teremtő, Taran, a megőrző, és Jesu, az eljövendő megváltó. A tölgy a főisten szent fája volt, a fagyöngy három fehér bogyójával a Szentháromságot jelentette, de különösen Jesut. Ilyen értelemben a druidizmus megelőzte a kereszténységet. Szigorúan szóbeliségen alapuló, titkos tan volt, mint ma a szabadkőműveseké. Caesar azt mondta róluk, hogy „azt hiszik, a halhatatlan isteneket csak úgy lehet kiengesztelni, ha emberéletért emberéletet adnak cserébe”. Ez azt jelenti, hogy rendelkeztek megváltástannal, és volt Megváltójuk

.

Negyven druida iskola létezett 60 000 diákkal, akik húsz évet töltöttek tanulással. A következő tantárgyakat tanulták: természetfilozófia, asztronómia, aritmetika, geometria, jogtudomány, orvoslás, költészettan és szónoklattan. Ha ezt a gazdag listát nézzük, könnyen megérthetjük, hogy Jézus miért szeretett volna idejönni: „Itt volt egy elmélyült szóbeli tanítással terjedő vallás, amely az igazságot tisztelte, amely az eljövendő Krisztust éppen Jesu néven hirdette, és amely hitt a megváltás elvében. Csodálkozunk-e tehát, hogy az Ő Igazságának befogadására ennyire felkészült földre jött? Amikor Arimateai József később eljött, és a minden druida számára ismerős néven hirdette az Üdvözítőt, aki a Megváltásban beteljesítette alapvető hitüket, nem csoda, hogy tárt karokkal fogadták. Figyelemre méltó tény, hogy a druidizmus sosem szegült szembe a kereszténységgel, és valójában önként beleolvadt.”

János evangéliumában Jézusról ez áll: „Csodálkoztak a zsidók, és azt kérdezték: Hogyan ismerheti ez az Írást, hiszen nem is tanulta?” Feltételezések szerint erre a válasz az, hogy Glastonburyben Jézus tanulmányozta a mózesi törvényt a druidák titkos szóbeli hagyománya mellett és e kettő ötvözése tette kinyilatkoztatásait oly csodálatossá.
Britanniában megmenekülhetett a római zsarnokságtól, a rabbinikus félreértelmezésektől, a pogányok bálványimádásától és bestiális, erkölcstelen szokásaik közönségességétől. A druidák Britanniájában olyan emberek közt élhetett, kiket ugyanazok az emelkedett és tiszta eszmék hatottak át, amelyeket Ő jött hirdetni.”

Az elmélet hívei szerint a druidák a bibliai pátriárkák leszármazottai. Akárcsak a walesiek, Noétól származnak Gomér és Jáfét révén. A pátriárkák druidák voltak; Ábrahám, Héber, Sém és Noé Britannia ősi bölcseinek a leszármazottai. Britannia volt, nem pedig Kánaán „a patriarchális vallás eredeti góca”, Britannia és nem Palesztina az eredeti Szentföld. Jézus azért jött Britanniába, hogy távoli felmenői vallásának forrásához visszatérjen.


A szent rejtély
Hogy a glastonbury-i templom valami ősi titkot rejt magában, azt nem csupán a helyi legendák állítják, hanem megbízhatónak tartott írásos források is. Anglia első országos földbirtok-összeírásában például az áll, hogy a templomon belül volt „Isten otthona”, amelyet „az Úr titká”-nak neveztek. A teljes idézet így hangzik: „A Domus Dei, Glastonbury nagytemplomában, amelyet az Úr titkának neveznek. A Glastonbury monostor saját XII villájával olyan földeket birtokol, amelyek után sosem fizettek adót.”

Ezt erősíti William of Malmesbury-nek „valamiféle szent titok”-ra tett rejtett utalása, amikor korábbi könyvében, az Anglia királyainak tetteiben leírja a régi templomot. Az oltár körül, írja, „mindkét oldalon kövezet látható, kövek, amelyeket akár háromszög, akár négyzet alakban gondosan egymás mellé helyeztek, és ólomzárral lezártak; ha alattuk szent titkot sejtek, hitem szerint nem ártok a vallásnak.”

Van William of Malmesburynél még egy mondat, amely szó szerinti olvasatában arra az ősi hiedelemre utalhat, mely szerint testi valójában Jézus járt Glastonburyben, és lelkészi teendőket is ellátott ott. Ez abban a részben található meg, amely Ine király híres, 700 körül kiadott kiváltságleveléről szól, és amelyet William teljes egészében közread:
Az ősi templomnak, amely a Glastonburynek nevezett helyen áll (és amely templomot ennek előtte a legfőbb pap és legnagyobb lelkipásztor az angyalokkal együtt végzett szolgálata alatt saját magának és Szűz Máriának szentelt sok hallatlan csodatétellel, amint azt Szent Dávidnak feltárta) adományozom…”




Szeretnél még több ilyen és ehhez hasonló rejtélyes esetről olvasni? Akkor mindneképpen vedd meg a HIHETETLEN MAGAZIN aktuális számát!

 

 

Szólj hozzá Te is!

OLVASS TOVÁBB!

SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL