A média és a szakma egy misztikus hálót font eköré a szó köré, és úgy épült be a köztudatba, mintha csak valamiféle kiválasztottak, vagy különös képességekkel rendelkező emberek tudnák véghezvinni. Gyakran beleesnek az óvodáskorú gyermekek szülei abba a hibába, hogy közeledvén az iskolaválasztás szükségessége felé megijednek attól, hogy a gyerkőcnek még nem tökéletes a ceruzafogása, vagy nem tud hosszabb ideig koncentrálni, majd elkezdik különböző fejlesztő foglalkozásokra hordani csillagászati összegekért.
El kell, hogy oszlassam a misztikus ködöt: a legegyszerűbb játéktevékenység is fejlesztés, sőt egy spontán beszélgetés által is fejlődik a gyermek számos képessége. Rengeteg egyszerű, de nagyszerű elfoglaltságot találhatunk otthon, ami a legtökéletesebb alkalom a fejlesztésre, és ami ebben a legnagyszerűbb, hogy együtt vagyunk, közös élményekkel, tapasztalatokkal és emlékekkel gazdagszunk.
Leteszünk a földre vagy asztalra egy ív csomagolópapírt, amire akár egyedül, akár közösen rajzolhatunk egy szép képet, vagy ha csak firkálni van éppen kedve a kicsinek, azt is bátran megteheti. Megmenekül a fehér fal, a hűtő, a szekrény és egyéb berendezések. Emellett pedig fejlődnek a nagymozgások, amikből később kialakulnak majd a finommozgások, ami elengedhetetlen az írástanuláshoz. Később alkalmazhatjuk ezt a betűk írásának tanulásánál is. Megpróbálhatja először nagyban leírni a betűket, és így haladunk a kisebb felé.
Egy mókás együtt sütés-főzés rengeteg képességét fejleszti a gyermekeknek, legyen az a legegyszerűbben elkészíthető dolog.
A tevékenység közben megszámolhatjuk a hozzávalókat. Melyikből van kevesebb, több? Hogyan lesz ugyanannyi? Megismerkedhetnek a mértékegységekkel. Megtapasztalhatják, milyen az anyagok állaga, milyen ízűek, milyen illatúak. Érzékelhetik a halmazállapotokat és az ellentéteket. Például: könnyebb-nehezebb, sűrű-híg, érdes-sima stb.
Gyúrás és formaalakítás közben fejlődnek a finommozgások, a szem-kéz koordináció, ami később szintén az írást segíti elő. Fejlődik a gyermek logikai gondolkodása, a figyelemkoncentrációja, a számolással pedig elősegítjük a számfogalom kialakulását. Segítjük őt az ismeretek átadásával, a miértek megválaszolásával a dolgok közötti összefüggések felismerésében, illetve abban, hogy el tudja helyezni a dolgokat valamilyen egész rendszerében.
Vegyük észre az egyszerű, természet által kínált témákat, lehetőségeket. Főleg ilyenkor, tavasszal megismertethetjük a gyermeket a színekkel, a fényhatásokkal, és mindezek tulajdonságaival. Ezek után meg tudja különböztetni a sötétebb és világosabb árnyalatokat. A természeti jelenségek és változások nagyon sok alkalmat adnak az ismeretátadásra beszélgetés által, amelyeket meg is figyelhetünk alkalomadtán.
Ezek az alkalmak nagyszerűen bővítik a gyermek szókincsét, alakítják a beszédértés és beszédészlelés képességét, illetve komplexen fejlesztik a gyermekek értelmi képességeit. Ezáltal lesznek képesek ismereteik rendszerezésére, helyes értelmezésre, szövegértésre, ismereteik összekapcsolására, illetve a dolgok közötti összefüggések felismerésére.
Izgalmas közös program lehet, ha a gyermekkel közösen készítünk egy társasjátékot, amihez az érzelmi kötődése is meglesz. Arról nem is beszélve, hogy a közös ötleteléssel, míg kitaláljuk, milyen is legyen, miből készítsük el, milyen technikát alkalmazzunk, tehát a tervezés folyamata alatt fejlődik a gyermekek fantáziája, kreativitása, konstrukciós képességei, problémamegoldó-képessége.
A megvalósítás során fejlődik az esztétikai érzéke, kézügyessége, szem-kéz koordinációja, logikai gondolkodása, a sorozatok szabályszerűségének felismerésére szolgáló képessége, memóriája, alaklátás és formaészlelés képessége.
Miután elkészült, közösen találhatjuk ki a játék szabályait, ami által fejlődik a szóbeli kifejező készsége, a szabályalkotás képessége, beszédértési képessége. Ezek után már csak annyi a dolgunk, hogy használjuk, amit természetesen megtehetünk egy kész társasjátékkal is. A játék alkalmával gyakorolja a gyermek a számolást, a számok és a számképek összekapcsolását, megismeri az egyet, mint mennyiséget, felismeri, hogyan tudja összekapcsolni a mennyiséget, a számot a mozdulatokkal, a mozgással. Segítjük, hogy kialakuljon szabálytudatuk, kudarctűrő képességük, kitartásuk, türelmük. Nem utolsó sorban a szabályokra emlékezni is kell, tehát a memóriát is megdolgoztatjuk.
Házimunka végzése közben is fejlesztünk. Ki ne örülne ilyenkor egy kis segítségnek? Bevonhatjuk a gyermeket ebbe a tevékenységbe, és minden tekintetben hasznosan telik az idő. Akár mosás, teregetés, hajtogatás, vagy a nyári-téli ruhák elrakása közben is segíthet a gyermek a válogatásban, amihez rengeteg szempontot adhatunk neki.
Például:
Válogasd ki apa, anya, vagy saját ruháidat!
Válogasd ki azokat, amiket télen/ tavasszal/ ősszel/ nyáron hordunk!
Válogasd ki azt, amit a lábunkra/kezünkre/karunkra/fejünkre húzunk!
Kiválogathatja színek, méretek, illetve a használat alkalma szerint
Hasonló tevékenységekkel elérhetjük, hogy pozitív élményei legyenek a munkával kapcsolatban, ezáltal örömmel vállalja és végzi majd a munkajellegű tevékenységeket. Közben pedig ugye még mindig fejlesztünk... Mit is? Testrészek felismerését, testséma kialakulását, az időérzékelést, a figyelemmegosztás képességét, rendszerezés képességét, a rész-egész viszony felismerésének képességét.
Egyik szülőnek sem kell megijednie, ha azt hallja a pedagógusoktól, hogy „bizonyos területeken fejlesztésre van szüksége", hiszen ezt bármelyik szülő képes otthon is megcsinálni ezekkel, vagy ezekhez hasonló „játékokkal". Nagyon fontos, hogy észben tartsuk azt is, hogy a gyerekek érési üteme különböző, ezért magához képest kell értékelni a fejlődést, nem pedig összehasonlítani vele egykorú társaival. Ügyet se vess rá, ha a játszótéren azt hallod, bezzeg az én gyerekem... Egyik pillanatról a másikra megérnek a dolgokra. Figyelnek, tanulnak, végül egy váratlan pillanatban elkápráztatnak minket egy újabb apró csodával.
OLVASS TOVÁBB!
JUKKI – baba játékok, amelyek fejlesztik és szórakoztatják a kicsiket
A babák számára az első hónapok és évek életük legfontosabb időszaka, hiszen ekkor fejlődik legintenzívebben az érzékelésük, mozg...
GYERMEK"A szülőknek nem szabad mindent személyeskedésnek venni"
Sok szülő fél a pubertáskortól. Egy szakértő elmagyarázza, a szülők és és a tinédzserek hogyan vészelhetik át ezt az időszakot....
GYERMEK7 jel, ami arra utal, hogy csemetéd emlékszik az előző életére
Úgy tartják, hogy a gyerekek kb. 3-4 éves korukig képesek emlékezni korábbi inkarnációikra, és ha jobban odafigyelünk, kaphatunk tőlü...
8 szülői magatartás, mely megakadályozza a gyermeket abban, hogy sikeres legyen
A szülők keményen dolgoznak azért, hogy gyermekeik sikeresek legyenek, azonban fontos, hogy figyeljenek viselkedésükre, melyek esetleg hát...
GYERMEKA 6 legfontosabb különbség az apa és az Édesapa között
Ki az apa, és ki az édesapa? Az apa felelős a fogantatásért, de az édesapa az, aki gondozza a gyermeket. Bár a kettő egymás szinonimája...
GYERMEKTanítsd meg a gyermekedet arra, hogyan őrizheti meg a személyes életterét
Sokak számára a személyes tér ijesztő és nagyrészt feltáratlan téma. Tiszteletben kell tartanunk egy személy belső láthatatlan kis vi...
Adja meg születési időpontját!
VAGY
ÁLLATI CUKISÁGOK