Kedves Szülőtársaim!
Közülünk sokan találkoztatok már az óvodaérettség-óvodaválasztás, iskolaérettség-iskolaválasztás dilemmájával, sokan pedig még előtte álltok. Ha átvergődtük magunkat az óvodaválasztás, óvodakezdés-beszoktatás, sírós reggelek, „Anya ne hagyj itt!" sűrű, sötét, rengeteg erdején, és egy kis időre megnyugodhatnánk, és azt érezzük: „Na, talán jól alakulnak a dolgok", akkor jönnek az újabb akadályok.
Az óvoda játékközpontúságával, gyermek-és családközpontúságával hamar otthonos légkört tud biztosítani gyermekeinknek. Az óvodapedagógusok minden gyermekben felfedezik a tehetséget, felismerik, ki miben jó, és dicséretekkel, elismeréssel ösztönzik őket a fejlődésre, a tenni akarásra az alapvető elvárások mellett. Az iskolában viszont csak elvárások vannak, meg kell felelni egy mércének, amire nem kizárólag a gyerekeknek, a szülőknek is fel kell készülniük, mert a házi feladat, a sok tennivaló és a megváltozott „értékelési rendszer" nem csak a gyerekek részéről, a szülők részéről is nagy odafigyelést, naprakészséget követel, valamint új feladatokat tűz ki elénk.
Értelmetlen folyamatosan feladatlapokkal traktálni, de ha szívesen csinálja, természetesen ne szabjunk gátat ebben. Ám jó, ha tudjuk, hogy a gyermek nem a napi 20 feladatlaptól lesz iskolaérett.
Beszéljünk a gyerekkel a családot érintő dolgokról, az érzelmeinkről, még ha számunkra egyértelműnek is tűnnek bizonyos dolgok, számukra nem mindig az. Vállaljuk fel, hogy hibáztunk, és mi sem vagyunk tökéletesek, ebből tudni fogják, nekik sem kell annak lenni. Nem lesz kisebb a tekintélyünk, ha időnként bocsánatot kérünk, sőt!
Fontos, hogy kapjanak tőlünk visszajelzéseket, akár pozitív, akár negatív dologról van szó. Negatív dolog esetén beszélgessünk el vele, mit csináljon legközelebb másként.
Azzal, hogy hozzászoktatjuk ahhoz, hogy mindennek meg van a maga ideje, biztosítjuk számára azt, hogy ehhez majd az iskolában is könnyen hozzászokjon. Nem kell ehhez görcsösen ragaszkodni, időnként tervezhetünk különleges alkalmakat. Csak rugalmasan, de meglegyen a dolgok kerete.
Nem szükséges minden nap külön foglalkozásra, külön órákra járnia, nem ettől lesz polihisztor. Töltsön minél több időt a családdal, ebben a korban erre van szüksége, és néhány plusz óra együtt csodákra képes.
Lehet például ő a szalvétafelelős: neki kell odafigyelni a közös étkezések alkalmával, hogy mindenkinek kikészítse a szalvétát. Vagy a virágfelelős is egy nagyon komoly feladat, nem mellesleg ezeket nagyon élvezik, és fontosnak érzik magukat (nem mintha egyébként nem lennének azok, de számukra fontos ez az érzés - teljes értékű tagja lenni a családnak).
Az általa használt dolgokat neki kell a helyére tennie. Az összehajtogatott ruháit elpakolhatja a ruhásszekrénybe. A piszkos, levett ruhák helye a szennyes kosárban van. A görcsösség ebben az esetben sem célravezető, nyugodtan mondhatjuk, hogy: „Látom, most nagyon elfáradtál, gyere, segítek, és gyorsan megcsináljuk együtt!" (de nem helyette).
A világ folyamatosan változik, mint ahogyan a benne élő emberek, gyerekek is. Változik az életmódjuk, a gondolkodásuk, az érdeklődési körük. Ehhez a változáshoz kellene igazítani az oktatási módszereket, eszközöket, elképzeléseket, alapelveket is. Hiszen nem a gyermekek vannak az oktatásért, hanem az oktatás van a gyermekekért és a társadalomért.
OLVASS TOVÁBB!
JUKKI – baba játékok, amelyek fejlesztik és szórakoztatják a kicsiket
A babák számára az első hónapok és évek életük legfontosabb időszaka, hiszen ekkor fejlődik legintenzívebben az érzékelésük, mozg...
GYERMEK"A szülőknek nem szabad mindent személyeskedésnek venni"
Sok szülő fél a pubertáskortól. Egy szakértő elmagyarázza, a szülők és és a tinédzserek hogyan vészelhetik át ezt az időszakot....
GYERMEK7 jel, ami arra utal, hogy csemetéd emlékszik az előző életére
Úgy tartják, hogy a gyerekek kb. 3-4 éves korukig képesek emlékezni korábbi inkarnációikra, és ha jobban odafigyelünk, kaphatunk tőlü...
8 szülői magatartás, mely megakadályozza a gyermeket abban, hogy sikeres legyen
A szülők keményen dolgoznak azért, hogy gyermekeik sikeresek legyenek, azonban fontos, hogy figyeljenek viselkedésükre, melyek esetleg hát...
GYERMEKA 6 legfontosabb különbség az apa és az Édesapa között
Ki az apa, és ki az édesapa? Az apa felelős a fogantatásért, de az édesapa az, aki gondozza a gyermeket. Bár a kettő egymás szinonimája...
GYERMEKTanítsd meg a gyermekedet arra, hogyan őrizheti meg a személyes életterét
Sokak számára a személyes tér ijesztő és nagyrészt feltáratlan téma. Tiszteletben kell tartanunk egy személy belső láthatatlan kis vi...
Adja meg születési időpontját!
VAGY
ÁLLATI CUKISÁGOK