Kövesd friss cikkeinket RSS csatornánkon
UTAZÁS

A világ legextrémebb hídjai

Szerző:
Szabó Anna

 

Banpo híd, Dél Korea


Szöul egyik leglátványosabb hídja a szökőkutakkal teli Banpo. A híd önmagában egy teljesen egyszerű létesítmény, azonban a mindkét oldalát folyamatosan aláhulló vízsugár mégis az egyik legszebb híddá teszi. A hatalmas szökőkút-híd Szöul egyik legnépszerűbb turista látványossága. A nem mindennapi vízsugárhoz másodpercenként 190 tonna vízre van szükség, melyet a folyóból nyer a híd öntözőrendszere. A híd nappal azért gyönyörű, mert a napfényben gyakori a szivárvány, éjszaka pedig a kivilágítás teszi különlegessé.

Henderson waves, Szingapúr


Szingapúr legnagyobb gyalogos hídja a Henderson Waves-híd. A Telok Blangah Hill Nemzeti Park fölött 36 méteres magasságban épült gyalogoshídról az érdeklődők madártávlatból láthatják a park lenyűgöző flóráját anélkül, hogy megzavarnák az élővilágot. Waves Bridge, hullámos híd nevét a hidat övező acél-bordákról kapta, a 900 méteres hídon ugyanis hét hullámot is vetnek, így úgy tűnik, mint egy hatalmas kígyó tekeregne a magasban.


Ponte Vecchio, Olaszország


A Ponte Vecchio (Öreg híd illetve Régi híd) az olaszországi Firenze belvárosában, az Arno folyón átvezető híd. Az ékszerkereskedők apró házacskáival teli híd neve a világ ismertebb hídjai között szerepel. Jellegzetességei – melyeknek hírnevét is köszönheti – a fecskefészekként oldalaihoz épített kis műhelyek, ahol ötvösök, aranyművesek dolgoztak és dolgoznak ma is. Így ma is az aranyművesek utcájaként emlegetik e hidat.


Sutoung híd, Kína


Kínában 4 év építkezés után 2008-ban adták át a világ leghosszabb fesztávolságú kábelhídját, ami a Hangzou-öböl felett ível át a Sárga-tengeren, és 80 km-re rövidíti le az utat Sanghaj és Ningbo iparvárosa között. A Sutoung-híd 35 és fél kilométer hosszú, felépítése másfél milliárd dollárba került. Leghosszabb tartókábele 1088 méter, amely a legmagasabb, 300 méter magas pilon tetejéről feszül. A tartópillérek alapjai a világon a legmélyebbek, és a fesztávja is a legszélesebb.


Mura sziget, Gratz


Graz 2003-ban Európa Kulturális fővárosa volt, és ez alkalomból épült a Mura szigeti híd. A mesterséges szigetet hidak kötik össze a két parttal. A new-yorki művész Vito Acconci tervezte a félig nyitott kagylóformájú acél-konstrukciót. A nyitott rész, a „kék padok tere” színházi előadások nézőtere, de a napozni vágyók pihenőhelye is. A zárt részben, a vízhűtéses üvegtető alatt a kék-fehér kávézó kínál felüdülést. A gyerekeket egy 3 dimenziós labirintus várja, míg a szülők pihennek. Éjszaka egy kék színben ragyogó hajóként ring a sziget a Mura közepén.


Rolling Bridge, London


2004-ben adták át Londonban a gördülő hidat, amely mindössze 12 méter hosszú. Az érdekessége, hogy működés közben: nem egyszerűen felcsukódik, hanem mint egy kukac összegömbölyödik, ha éppen arra van szükség. 8 fém és fa cikkelyből áll - ezek csukódnak össze. A folyamat kecsessége egy balettelőadáshoz mérhető. A híd kezelése roppant egyszerű – az elé érkezőnek elég csak megnyomnia egy gombot, és a híd azonnal működébe lép: a csatorna fölé ereszkedik, majd a gomb újbóli megnyomására pedig félkörbe tekeredik fel.


Falkirk híd, Skócia


A skót Falkirk-híd, az egyetlen forgó híd a világon. A Falkirk-öt és Edinburgh-ot összekötő Union-csatorna és folytatása a Clyde-csatorna vizének szintkülönbsége 24 méter, és mégis teljes hosszában közlekednek rajta hajók, köszönet a mérnöki csodának, a világ egyetlen forgózsilipjének. A 35 méter átmérőjű forgózsilip leginkább a kelta kétfejű harci szekercére hasonlít, amely karjának két végén egy-egy medencébe 300 tonna vizet képesek befogadni. És persze nem csak vizet, egy-egy hajót is. A két ellentétes kar mindig azonos terhet visel, a beúszott hajók tömegétől függetlenül. Így a roppant súlyt kitartó szerkezet két oldala mindig egyensúlyban van.


Magdeborgi vízi-híd, Németország


A 32 m széles híd igen különleges látvány, mivel víz hömpölyög az átkelőn, és hatalmas hajók úsznak rajta. A víz mélysége a hídon majd 4 és fél méternyi. A vízi-híd két szélén gyalogosok is közlekedhetnek. A terv a két csatorna összekötésére már 1919-ben felmerült, a tényleges építkezés pedig az 1930-as években kezdődött el, de a 2. világháború illetve annak következményei miatt projekt leállt. A munka Németország újraegyesítése után folytatódott, majd 2003-ban készült el.

 

 

Szólj hozzá Te is!
SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL